Sekcja motorowa w Łódzkim Klubie Sportowym istniała z przerwami od roku 1934 do 1969. Motocykliści ŁKS brali udział w:
– wyścigach ulicznych,
– wycieczkach,
– rajdach,
– zjazdach.

Największy rozkwit sekcja przeżywała tuż po II Wojnie Światowej, kiedy to przejęto motocykle pozostawione przez wycofujące się wojska niemieckie. Wówczas sekcja motorowa był najliczniejszą w klubie – w 1947 roku zrzeszała około 300 członków. Wielu z nich było ówczesnymi przedsiębiorcami: restauratorami, rzemieślnikami itp. Duża ilość zawodników zrzeszonych w sekcji motorowej ŁKS wynikała między innymi z przywilejów, jakie posiadali motocykliści, będący członkami klubów sportowych. Mogli oni poruszać się po całym kraju, dostawali dodatkowe talony na paliwo itp. Siedziba sekcji mieściła się przy ul. Piotrkowskiej 102. 

Największe sukcesy rajdowe motocyklistów ŁKS, to dwa mistrzostwa Polski:
– Tadeusza Górala w roku 1958 w klasie 125 ccm,
– Władysława Sowińskiego w roku 1966, w klasie motorów bezlitrażowych.
Sukcesy w wyścigach ulicznych odnosili również:
– Leszek Wiewióra,
– Witold Salawa,
– Ryszard Sochacki,
– Tadeusz Jabłoński,
– Jan Rosochacki,
– Zbigniew Miazek,
– Tadeusz Andrysiak.

Motorowcy byli podziwiani przez kibiców, a początkowo cenieni także przez kierownictwo klubu. Stosunki klubowej wierchuszki, w tamtych czasach mocno upolitycznionej, z rajdowcami popsuły się, gdy członkowie sekcji motorowej ŁKS postanowili… poświęcić swój proporzec na Jasnej Górze, co oczywiście nie było w smak działaczom.

W okresie powojennym bardzo popularne były wycieczki turystyczne. ŁKS był jedną z najliczniejszych w kraju grup, które w ten sposób spędzały czas na motorach. W rekordowym roku motocykliści przejechali ponad 167 tysięcy kilometrów, a najlepszy wynik osiągnął Henryk Grunert (4000 km). Ważną postacią w historii sekcji był wieloletni jej kierownik Czesław Fijałkowski, odpowiedzialny za pierwszą reaktywację sekcji w roku 1946 i ponowne odrodzenie w roku 1957. 

1934

W Łódzkim Klubie Sportowym powstaje sekcja motocyklowa. Założycielami są:
– Józef Nowicki,
– Włodzimierz Felc,
– Longin Duraj,
– Stanisław Piątkowski,
– Kazimierz Nowicki,
– Stanisław Jarzębski,
– Marian Andrzejak.

1939

Kapitan: Feliks Włodzimierski.
Kierownik: Stanisław Kowalski.

1946

Sekcja motocyklowa Łódzkiego Klubu Sportowego zostaje reaktywowana przez Czesława Fijałkowskiego. W pierwszym okresie swej działalności, motocykliści są częścią sekcji kolarskiej. Do sekcji należy 160 osób, co oznacza, że sporty motorowe są najliczniejszą sekcją w ŁKS. Działalność sekcji ogranicza się to turystyki. Zorganizowanych zostaje:
– 11 rajdów i zawodów zręcznościowych,
– 3 wycieczki.
Łączna długość przejazdów to 54 tysiące km. Największą ilością przejechanych kilometrów mogą poszczycić się:
– Henryk Grunert,
– Czesław Fijałkowski,
– Józef Kolebski,
– Stanisław Sobola,
– Henryk Klimczak.
26 lipca – rusza sztafeta złożona z 12 motocykli, uczestnicząca w rajdzie do Gdyni na “Święto Morza”.
Kierownik: Czesław Fijałkowski.

1947

Do sekcji motorowej ŁKS należy ponad 300 osób. W ich posiadaniu jest ponad 200 motocykli. Wiele z jednośladów to pozostałości po wycofującej się armii niemieckiej. Przyczyną tak dużego wzrostu ilości członków sekcji jest przepis dopuszczający rejestrowanie i użytkowanie motocykli tylko w ramach działalności klubowej.
Wrzesień – ŁKS zajmuje 1. miejsce w Zjeździe plakietkowym do Biskupina. Motocykliści organizują się również na wycieczkę do Liskowa.
4 października – motocykliści ŁKS zdobywają Puchar im. Ignacego Daszyńskiego, ufundowany przez motocyklowy klub z Zabrza. W zawodach startuje 20 klubów z całej Polski, a motocykliści ŁKS wykazują się przejechaniem 5160 km.
25 października – sekcja organizuje grę miejską pod nazwą Pogoń Za Lisem. Zwycięża Edward Piotrowski.
9 listopada – sezon motorowy w Łodzi kończy się mszą w kościele w Łagiewnikach i śniadaniem w lokalu Tivoli na ul. Daszyńskiego.
22 listopada – sekcja podsumowuje sezon:
– 23 wycieczki,
– 4 rajdy,
– 18 zjazdów.
W ich trakcie pokonanych zostało 160 tysięcy km. W największych imprezach bierze udział nawet 55 motorów. ŁKS jest najlepszy w klasyfikacji okręgowej, zdobywając:
– 5 pucharów,
– 1 plakietkę, 14 dyplomów.
Klasyfikacja klubowa:
1. Włodzimierz Kościuk (6542 km),
2. Czesław Fijałkowski (5385 km)
3. Kazimierz Sumera (4605 km).
Na zakończenie sezonu odbywa się zabawa taneczna w Sali Moniuszkowców na ul. Ogrodowej, na którą zaproszone zostają wszystkie bratnie sekcje.
Kierownik: Czesław Fijałkowski.

1948

Sekcji motorowa ŁKS organizuje:
– wycieczki,
– rajdy,
– zjazdy.
Kierownik: Czesław Fijałkowski.

1949

Sekcji motorowa ŁKS organizuje:
– wycieczki,
– rajdy,
– zjazdy.
Kierownik: Czesław Fijałkowski.

1950

Z sekcji motorowej ŁKS odchodzi wielu zawodników. Dzieje się tak na skutek zmian organizacyjnych w polskim sporcie i połączenia sekcji ŁKS z DKS.
Kierownik: Zygmunt Kuligowski.

1951

Wyróżniający się zawodnicy sekcji motorowej ŁKS to:
– Wiewióra,
– Mroczkowski,
– Czerwiński,
– Malarowski.
Kierownik: Zygmunt Kuligowski.

1952

Część zawodników sekcji motorowej ŁKS odchodzi do KS Tramwajarz.
20 kwietnia – motocykliści ŁKS biorą udział w wielkim pokazie.
Kierownik: Stefan Owsianko.

1953

16 sierpnia – motocykliści ŁKS biorą udział w rajdzie po ulicach Łodzi. Trzecie miejsce zajmuje Jan Rosochacki. Wyróżniają się:
– Leszek Wiewióra,
– Mystkowski.
Kierownik: Stefan Owsianko.

1954

Sekcja motorowa ŁKS zostaje przeniesiona do koła sportowego przy ZPB im. Marchlewskiego.

1957

6 marca – sekcja motorowa ŁKS zostaje reaktywowana przez byłych działaczy. W jej skład wchodzi 50 zawodników, dysponujących 20 samochodami i 22 motocyklami.
Kierownik: Czesław Fijałkowski.
Kapitan: Bolesław Mużdżak.

1958

Tadeusz Góral, motocyklista ŁKS, zdobywa tytuł Mistrza Polski w wyścigach ulicznych w klasie 125 ccm.
Sekcja motorowa wita wracających ze Śląska mistrzów Polski w piłce nożnej. Motorowcy wyjeżdżają w tym celu do Rzgowa, a następnie prowadzą mistrzowską kawalkadę do samej Łodzi.
Kierownik: Czesław Fijałkowski.

1959

Kierownik: Czesław Fijałkowski.

1960

Zarząd ŁKS wstrzymuje finansowanie sekcji motorowej i zamyka ośrodek szkolenia kierowców.

1961

Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1962

Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1963

Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1964

Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1965

W sekcji motorowej ŁKS trenuje 7 motocyklistów z licencją seniora i 8 z licencją juniora. Zawodnicy mając do dyspozycji 2 motocykle, zajmują jako zespół 6 miejsce w Polsce. Wyróżniają się:
– Nodzak,
– Olszewski.
Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1966

Władysław Sowiński zdobywa tytuł mistrza Polski w klasie motorów bezlitrażowych. Wyróżniają się:
– Nodzak,
– Kalisz,
– Olszewski.
Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1967

Sekcja motorowa ŁKS liczy około 60 zawodników. Najbardziej czynni to:
– Maćkowiak,
– Bialik,
– Kołodziejski,
– Leszek Wiewióra.
Kierownik: Tadeusz Kaźmierczak.

1968

W eliminacjach mistrzostw Polski w motocyklowych wyścigach ulicznych startuje 4 zawodników ŁKS:
– Jan Kalisz,
– W. Olszewski,
– Ryszard Jarosz,
– Ireneusz Nodzak.
Kierownik: Leon Maćkowiak.

1969

Sekcja motorowa ŁKS zostaje rozwiązana.

Autor.
dziki-1969

Źródło informacji.
100 Lat ŁKS - Dzieje Klubu 1908-2008, lkslodz.pl / Facebook - ŁKS Łódź, Łódzki Klub Sportowy 1908-1983 Kronika Wydarzeń, Autor Jacek Strzałkowski

Zostań Fundatorem Serwisu

Chcesz zostać fundatorem serwisu?

Chcesz wspomóc projekt?

napisz do nas na: fundator@encyklopedialks.pl

 

Zostań Fundatorem Serwisu

Chcesz zostać fundatorem serwisu?

Chcesz wspomóc projekt?

napisz do nas na: fundator@encyklopedialks.pl

FUNDATOR SEKCJI

STRONY POŚWIĘCONE ŁKS ŁÓDŹ

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this